Träningsgummiband

Med träningsgummiband är du alltid redo för ett styrketräningspass. Det är ett smidigt träningsredskap som ger stor utdelning. Med rätt övningar kan du få bra träning av alla centrala muskelgrupper i kroppen. Du kan också använda banden för att komplettera annan styrketräning.

Vad är träningsgummiband?

Tjej som gör knäböj med träningsgummiband hemma.

Träningsgummiband är, precis som det låter, gummiband som du använder när du tränar. Det är elastiska träningsband som används framförallt vid styrketräning och stretching. De kan i princip konkurrera med alla andra träningsredskap så som hantlar, maskiner och viktstänger eftersom de ger bra motstånd och kan användas för att träna alla kroppens muskler.

Köpguide

På marknaden finns lite olika varianter träningsgummiband. Det finns en mängd olika modeller, längder och motstånd att välja mellan. Vilket band du ska välja beroende på ditt syfte med det och hur stark du är sedan innan. Bland annat kan du välja mellan ett långt, vanligt träningsgummiband, träningsgummiband med handtag och så kallade miniband. Nedan går vi igenom skillnaden mellan dessa tre varianter.

Ett långt, vanligt träningsgummiband är dels användbart för stretching, dels för en lång rad övningar. Motståndet varieras genom att hålla ”längre in” på bandet och därmed förkorta det.

Ett träningsgummiband med handtag gör att du lättare kan hålla fast vid det och få bra stabilitet för handlederna. Det kan också användas till många olika övningar, men är lite mer otympligt än de andra två alternativen.

Miniband brukar säljas i förpackningar som innehåller flera cirkelformade gummiband med olika bredd. Ju bredare, desto större motstånd. Dessa band är extra bra när det kommer till träning av rumpa och lår, men fungerar även bra till många övningar som involverar överkroppen.

Bästa träningsgummibanden att köpa?

Thunder Fitness säljer slitstarka och bra träningsgummiband som kommer i ett 5-pack med 5 olika motståndsnivåer och är med sin flexibilitet och effektivitet en av de smidigaste redskapen för hemmaträning!

Bästa träningsband i gummi

Klicka här för att läsa mer och köpa på Thunder Fitness!

Så använder du träningsgummiband

Ett träningsband i gummi med handtag.

Träningsgummiband kan användas till en mängd olika övningar. Du kan träna i princip hela kroppen med hjälp av detta träningsredskap. Bland annat kan det ge dig extra motstånd vid klassiska övningar så som squats, plankan eller vid armhävningar. Om du fäster gummibandet runt ett träd, vid en stång eller liknande kan du även utföra övningar så som rodd.

Börja alltid med att värma upp innan träning. En uppvärmning brukar ta runt 10 minuter och ska gärna vara lite pulshöjande. Efter uppvärmningen bör du känna dig varm och mjuk i kroppen, redo för ett pass.

En tuff övning, som kan bli ännu tuffare med träningsgummiband, är jägarvila. Denna övning går ut på att du sitter med benen i 90 grader mot en vägg. Tänk på att fötterna ska stå axelbrett isär och att de är i linje rakt under knäna. Ryggen ska vara rak och bålen aktiverad. Spänn gummibandet runt dina ben, ovanför knäna, och pressa utåt samtidigt som du står i positionen. Det du tränar är framförallt musklerna på framsida lår. Även rumpa och vader tränas i viss mån.

En annan bra övning med träningsgummiband är enarmsrodd. Ställ dig i öglan med ena foten, med lätt böjt knä. Den andra foten kliver du bakåt med, även detta knä ska vara lätt böjt. Luta dig framåt, håll en rak linje genom hela ryggen. Ta tag i bandet och dra uppåt. Kontrahera övre rygg- och skulderbladsmuskulaturen. Tänk på att din axel ska vara nedanför kroppen i startläge och ovanför kroppen i slutläge. Dina skuldror ska dras ihop. Med denna övning tränar du bland annat den breda ryggmuskeln, kappmuskeln, deltamuskeln och överarmsböjarna.

Ett tips är att stretcha hamstringsmusklerna med hjälp av ditt träningsgummiband. Detta gör du genom att lägga dig på en träningsmatta på golvet. Benen ska vara utsträckta. Trä sedan ditt band runt övre delen av foten och höj benet rakt upp mot taket/himlen. Benet ska fortfarande vara utsträckt. Dra bandet mot dig. Du ska känna att muskeln på baksidan av låret stretchas ut. Håll kvar i ca 30 sekunder innan du byter ben.

Fördelarna

En fördel med träningsgummiband är dess smidighet. De ryms i fickan och tar knappt någon plats alls. Detta gör att du enkelt kan förvara det samt att du enkelt kan ta med dig det vart du än beger dig. Ska du ut i löpspåret kan du tack vare ditt gummiband ta en styrketräningspaus mitt i löppasset. Ska du iväg till lantstället kan du ta med dig dina träningsredskap, det vill säga gummibanden, utan att behöva hyra ett släp.

En riktigt stor fördel med gummiband är att de ger dig ett jämnt motstånd genom hela ditt träningspass. Motståndet låter dig bygga dina muskler på ett långsamt och hållbart sätt och du slipper överbelastningar. Eftersom även de små musklerna som omger den muskel du riktat in dig på aktiveras när du använder banden, bygger du även upp stabilitet kring exempelvis leder.

Störst fördel är såklart den variation och utmaning träningsbanden kan erbjuda dig. Du kan få bra träning av alla centrala muskelgrupper i kroppen, enbart med hjälp av banden.