Chinsstång (Pull up bar)

Chins är en övning för dig som vill bättra på din överkroppsstyrka. Framförallt är det ryggmusklerna och armsböjarna som tränas. Med en chinsstång för hemmabruk kan du dessutom träna när du vill.

Vad är en chinsstång?

Chins är en kroppsviktsövning där du tränar både rygg och armar. En chinsstång är ett träningsredskap som du använder när du utför dina chins. En chinsstång kan även kallas för chinsräcke, pull up stång, dörrtrapets, pull up bar, träningsstång eller chin up bar.

Bästa chinstången att köpa?

Thunder Fitness säljer en prisvärd, stabil och mångsidig chinstång som ger möjlighet flera olika grepp, tunga och intensiva övningar och passar utmärkt till din hemmaträning!

Bästa pull up bar

Klicka här för att läsa mer och köpa på Thunder Fitness!

Träna med en chinsstång

Kille som tränar på olika övningar med chinstång.

Det är inte helt enkelt med chins. Beroende på styrka, teknik och kroppsvikt kan det variera ganska mycket hur länge tar innan man får till sin första chin och äntligen lyckas dra hakan över stången. Men det är möjligt att behärska denna övning, så ge inte upp.

Har du bra grundstyrka kommer det att ge dig bättre förutsättningar att klara utförandet av chins. Lite hjälp på traven får du därmed genom att träna skivstångsrodd, hantelrodd och bicepscurl. Glöm inte att även träna ryggen med hjälp av latsdrag, antingen med skivstång eller med roddmaskin. Du kan också köra rodd med skivstång.

Nyckeln till effektiva chins ligger bland annat i greppet. Du får en bra rörelselängd och hög muskelaktivering om du greppar stången strax utanför axelbredd. Greppet kan vara antingen pronerat, det vill säga med handflatorna bort från kroppen eller supinerat med handflatorna vända mot dig. Gör du chins med handflatorna mot dig får du lite mer hjälp från dina armar än om du vänder bort händerna.

Tekniken för chins kommer här: Häng dig med utsträckta armar i stången och spänn kroppen. Sänk axlarna eftersom du då kopplar du på ”latsen”, det vill säga ryggmuskulaturen. Dra dig uppåt, utan att låta axlarna komma upp mot öronen. Axlarna ska vara roterade bakåt. Gör hela repetitioner, hela vägen ner till raka armar och upp tills hakan är över räcket.

Vill du göra övningen lättare kan du använda dig av ett gummiband, som du fäster i stången. Du sätter därefter fötterna i öglan som hänger ned. Vill du göra övningen lite tyngre kan du använda dig av en viktväst eller ett viktbälte.

Fördelarna med en pull up bar

Med en chinsstång tränar du både rygg- och armmuskler. Framförallt är det latissimus dorsi, ”lats”, den stora ryggmuskeln som får jobba. Även m. rhomboideus, m. teres major och kappmuskeln (m. trapezius) tränas. Vad gäller armarna är det främst armböjarna, bland annat biceps, som tränas.

Chins är en riktigt effektiv övning och med en vältränad rygg får du en välbalanserad fysik. Har du en vältränad ”lats” får din rygg den eftertraktade v-formen.

En fördel med en egen chinsstång är att du kan träna när du vill. Du kan utföra dina övningar som rutin varje morgon eller kväll, eller lite då och då när du passerar stången. Det finns både stänger som kan skruvas i en dörröppning och stänger som du fäster på väggen. Inget av alternativen tar speciellt mycket plats i anspråk.

Sist men inte minst vill vi nämna fördelen med utmaningar. Det är roligt och utvecklande att utmana sig själv. Se chins som en utmaning. Utmana dig själv att klara chins. När du väl klarar övningen kan du fortsätta utmana dig själv genom att öka antigen på repetitioner eller vikt.