Spikmatta

Behöver du varva ner, återställa din energi eller komma tillrätta med exempelvis ryggsmärta? En spikmatta används i alla dessa syften och är därför ett mycket populärt inslag i många hem. Mattans piggar skapar ett tryck på musklerna som efterliknar akupressur, en behandling med orientaliskt ursprung som syftar till att stimulera kroppens egen förmåga till läkning och smärtlindring.

Vad är en spikmatta?

En spikmatta är en vadderad matta med piggar/spikar på. Du använder den på så sätt att du ligger på den för att lindra smärta, spänningar, stress eller sömnproblem. Spikmattor används bland att för att åstadkomma akupressur eller som underlag vid exempelvis meditation eller andra avslappningsövningar.

Spikmattan blev populär i Sverige under 2008-2009 och utsågs till och med till årets julklapp år 2009. Mattan har lanserats under flera olika beteckningar så som Shaktimatta, Hathamatta, Yntramatta, Svensk spikmatta eller Rysk spikmatta. En del säger att Shaktimattan är originalet, andra säger att den svenska spikmattan kom först. Vi låter det vara osagt. Ordet shakti är sanskrit och betyder ungefär kvinnlig kraft, medkänsla och den moderliga, varma, skapande gnistan.

Så använder du din mattan

Du lägger spikmattan i sängen eller på något annat mjukt underlag. Sedan lägger du dig på mattan med benen lätt böjda. Du kan antingen lägga dig helt sonika med ryggen mot mattan, alternativt lägga mattan över en ihoprullad handduk så att mattan lämnar ett tryck mot nacke och axlar och sedan lägga dig på den. Handduken ska då placeras ganska långt upp under mattan så att du fortfarande kan ligga med din rygg på större delen av mattan. En del väljer att stå med fötterna på mattan.

Att skapa ett tryck mot nacke och axlar kan vara extra bra om du känner stress och spänningar i kroppen. Att stå med fötterna mot mattan kan vara bra för cirkulationen och ger en skön massage för trötta fötter.

Börja med att ligga ca 10-15 minuter åt gången på din spikmatta. Utöka sedan tiden till 20-40 minuter. Du kan reglera trycket från piggarna genom att lägga på ett tunt tygstycke eller en handduk på mattan. Använd den gärna dagligen och avsluta din session med ytterligare lite avslappning för bästa effekt. Välj själv om du vill ligga på mattan i en tyst miljö eller om du vill slå på lite avslappnande musik i bakgrunden.

Helst ska du undvika att använda spikmattan om du äter blodförtunningsmedel, har känslig hud, ryggeksem eller hudskador på ryggen.

Köpguide

Det finns många olika varianter av spikmattor. Mattorna skiljer sig åt i utseende, design och storlek, men också vad gäller antalet piggar och längd på piggarna. Den svenska spikmattan har som exempel 600 piggar medan Yantramattan har närmare 15 000 piggar. Är du lång och har en stor kropp kan det tänkas att du behöver en spikmatta med ett större mått. Har du kort rygg behöver du inte tänka lika mycket på mattans storlek.

Priset på en spikmatta brukar ligga på runt 600-700 kronor, men det finns också betydligt billigare varianter. Kolla efter en matta som passar din plånbok men kontrollera samtidigt kvaliteten på mattan. Du vill ju att den ska hålla ett tag. Dessutom kanske du vill att den ska gå att stoppa i tvättmaskinen med jämna mellanrum. Kolla därför om mattan är tvättbar.

Fördelar med en spikmatta

En spikmatta skapar ett tryck mot huden och musklerna och bidrar därmed till förbättrad cirkulation. De flesta upplever en stickande känsla när de just lagt sig på spikmattan, men att denna känsla sedan övergår till värme och avslappning. Mattan används därför i avslappningsövningar men också för att förbättra den mentala skärpan. Många upplever dessutom ökad energi tack vare spikmattan. Mest känd är spikmattan för att den hjälper till att minska muskelspänningar och för att reducera smärta och stress.

När du ligger på mattan uppstår en akupressurliknande effekt. Akupressur är en behandlingsmetod som bygger på samma grundteori som akupunktur. Akupunkturpunkterna nås med hjälp av mattans piggar. Syftet är stimulans av energibanorna till ett skadat område och därmed en påverkan på kroppens egen förmåga att läka. Med en ökad blodgenomströmning får dessutom spända muskler hjälp att slappna av.

När du ligger på spikmattan skickas smärtsignaler från nerverna till hjärnan. Hjärnan frisätter då endorfiner och lugnande hormoner ut till kroppen. Detta verkar smärtlindrande och rogivande. Något som kan förklara den sömniga känsla många upplever efter att ha legat en stund på spikmattan. Det är ingen fara om du somnar på mattan, tänk dock på att ställa ett alarm så att du vaknar efter ca 40 minuter och kan ta bort mattan.

Det är många som upplever att de fått hjälp med att komma tillrätta med sömnproblem när de börjat använda mattan. Den kan därför med fördel användas av dig som har insomningsproblem eller av dig som vaknar mitt i natten och har svårt att somna om.