Step up bräda

En step up bräda är en given komponent i många hemmagym. Den är allsidig eftersom den kan användas både till konditions- och styrketräning. Brädan är stabil tack vare dess gummiben och kan anpassas i höjd för att justera träningseffektivitet.

Vad är en step up bräda?

Personer som tränar med en step up bräda.

En step up bräda är ett träningsredskap som bland annat används vid övningen step ups. I övningen kliver du upp och ned på brädan och tränar därmed rumpa och lår. Stepbrädan har dock ett mycket bredare användningsområde än så. Du kan bland annat använda den när du gör sit ups, armhävningar eller någon annan typ av kroppsviktsövning. Den går också att använda som en enklare träningsbänk. 

En step up bräda är utvecklad för att minimera glidning och har stabila gummiben som den står stadigt på. De flesta brädor går att justera höjd på. På så sätt kan du variera din belastning.

Bästa Step up Bräda att köpa?

Thunder Fitness säljer en kvalitativ och mångsidig stepbräda som går att justera i 3 olika höjder och passar utmärkt till hemmaträningsövningar!

Bästa Steprädan

Klicka här för att läsa mer och köpa på Thunder Fitness!

Så tränar du med en step up bräda

Det klassiska användningsområdet för detta träningsredskap är som bräda för step ups. Step ups gör du genom att kliva upp och ned på brädan, gärna i takt till bra musik. Fokus ligger på träning av lår och säte. Använd gärna armarna också, i rörelser koordinerade med dina kliv upp och ned.

Såhär gör du step ups: Börja med att ställa dig höftbrett framför din bräda. Ta ett kliv fram och upp på brädan med ena benet. Följ efter med det andra benet, utan att trycka ifrån med det. Du ska snarare dra dig upp med ditt främre ben. Kom sedan ner igen och börja om från början. Du kan antingen alternera med höger och vänster fot som ”startfot” varannan gång, eller genom att starta med respektive fot ett antal gånger och sedan växla. Tänk på att din tyngdpunkt ska ligga på hälen och att drivet ska ligga i höften. Vill du göra övningen tyngre kan du använda en skivstång, hantlar eller en viktväst.

Ett tips är att använda brädan när du gör plankan. Du lägger då underarmarna på brädan istället för på träningsmattan. Utför därefter plankan på sedvanligt sätt.

Du kan träna triceps, axlar och rygg genom att göra övningen ”dips”. Gör såhär: Sätt dig framför brädan och placera handflatorna på den. Fingrarna ska peka framåt och runda kanten på brädan. Du håller axelbrett mellan händerna och sänker axlarna. Lyft rumpan omväxlande upp och ned, med ryggen nära brädan. Låt armbågarna peka rakt bakåt hela tiden.

En annan kul och givande övning är att hoppa explosivt upp på brädan. Börja med att ställa dig framför din bräda. Utför en benböj och skjut därefter ifrån i det lägsta läget. Hoppa upp på brädan. Tänk på att spänna rumpan explosivt för ett effektivt hopp och att du ska hoppa så högt som möjligt. Landningen på brädan ska ske så tyst som möjligt och med tårna först. När du landat på brädan kommer du ned i en benböj direkt. Kliv ned från brädan och börja om.

Fördelarna i träningen

Step up brädan är ett mycket populärt träningsredskap i hemmagymmet. Den är enkel att förvara och tar liten plats i anspråk. Dess popularitet kommer främst från dess breda användningsområde. Du kan utföra alla möjliga övningar med stepbrädan. Den passar perfekt både för konditionsträning och styrketräning.

Konditionsträning med stepbräda kallas för ”Step” och är en träningsform som utvecklades i USA på 80-talet. Sedan dessa har träningsformen blivit mycket populär på exempelvis gym, som gruppklass. Träningsprogrammet brukar vara uppbyggt med koreografi till musik. Step är idag en av de mest efterfrågade formerna av konditionsträning på gym. Stepträningen ger bra konditionsträning och utmanar därför ditt hjärt- och kärlsystemet. Dessutom ger stepträning en kaloriförbrukning på ca 500 kalorier i timmen. Som om inte detta vore nog tränas dina lår-, vad- och rumpmuskler. Du tränar även armarna om de får jobba koordinerat med resten av kroppen.

Styrketräning med stepbräda är också en populär träningsform. Med hjälp av brädan kan du aktivera de allra flesta muskelgrupper i kroppen. Du kan använda brädan när du gör dips och armhävningar eller till explosiva hopp för träning av rumpa och lår. Har du ingen träningsbänk i ditt hemmagym, kan stepbrädan användas som en enkel sådan.