Balansplatta

En balansplatta är ett träningsredskap som används i skadeförebyggande syfte, vid rehabilitering samt som extra utmaning vid olika styrketräningsövningar. De mest klassiska övningarna med plattan ger dig träning av anklar, ben och säte. Du får dessutom träning av både balans och koordination med plattan.

Vad är en balansplatta?

En balansplatta är ett träningsredskap som i huvudsak aktiverar musklerna i anklar, ben och säte. Den används för att träna styrka, balans och koordination.

Balansplattan är populär även för rehabilitering efter skador och operationer eftersom den hjälper till att bygga upp de små musklerna och lederna ibland annat fot och ben.

Bästa balansplattan att köpa?

Thunder Fitness säljer en kvalitativ och bra balansplatta som passar perfekt till skadeförebyggande övningar, rehabilitering och hemmaträning!

Bästa balansbräda

Klicka här för att läsa mer och köpa på Thunder Fitness!

Träna med balansplatta

Få med många muskler med övningar på en balansplatta.

Med en balansplatta kan du göra många olika övningar. Den mest klassiska övningen är att stå rakt upp på plattan med ett eller två ben. Försök att hålla kvar så länge du kan i ca tre omgångar. På detta sätt tränar du allmän balans.

Du kan också använda plattan när du gör utfall. Stå då med ditt främre ben på plattan. Ditt bakre ben hamnar utanför plattan. Du tränar balans samt styrka av sätesmuskulatur och framsida lår.

Väljer du att göra pushups, armhävningar, med balansplattan kan du sätta ena handen i mitten på brädan samtidigt som du gör din övning. Växla sedan till andra sidan. På detta sätt tränar du bröstkorgen och baksidan av armar och axlar.

Ett annat tips är att göra squats, dvs knäböj, på balansplatta. Detta kan vara riktigt svårt i början, men är också en riktigt bra övning för balanssinnet. De muskler som tränas är framsida lår och sätesmuskulatur.

Sist men inte minst vill vi tipsa om en riktigt bra balansövning som kallas för flygaren. Den går ut på att du står med ena benet på brädan och sträcker ut det andra benet bakom dig. Överkroppen ska du luta framåt. Armarna kan du hålla utåt, åt sidorna. Överkroppen ska du försöka hålla rak. Det ska gå en rak linje ända från huvud till tå (på benet som du sträcker bakåt). Med denna övning tränar du inte bara balansen, utan också muskler i både mage och rygg.

Fördelarna

En balansplatta är ett perfekt redskap vid rehabilitering efter exempelvis en idrottsskada eller en operation. Tack vare plattan kan du exempelvis träna dina små musklerna i fot, ben och säte. Träningen är dessutom mycket skonsam.

Plattan har också ett prehabiliterande, dvs förebyggande, syfte. Du kan använda den för att förebygga exempelvis knäskador och vristskador. Träningen ger dig stabilitet kring dina fot- och knäleder.

Balansträning är perfekt för dig som sysslar med bollsporter, skidåkning, hockey eller cykling. Exempelvis behöver du en kombination av god styrka, bra balans och koordination för att lyckas inom skidåkning. Även hockey kräver bra balans, utan det blir prestationen sämre och skaderisken ökar. Har man bra balans och stabilitet kan man bli en bra teknisk fotbollsspelare eftersom man då kan löpa i hög fart, hålla undan en motspelare och samtidigt kontrollera bollen.

Koordination, som du också tränar med en balansplatta, är avgörande för prestationen inom de allra flesta idrotter. Du behöver koordination för att kontrollera och styra din kropp. De olika musklernas aktivitet ska koordineras på ett sätt som resulterar i de rörelser du önskar.